O životnom skriptu
Životni skript je još jedan veliki koncept u transakcionoj analizi. U suštini, ideja životnog skripta je da mi imamo nesvestan životni plan -kao priču- koji smo smislili kao deca o nama samima i našim životima, koga se držimo i živimo po nemu čak i kada odrastemo. Drugima rečima, životni skript je lični životni plan razvijen pod pritiskom roditelja, porodice, društva, kulture i religije. Najčešće se dovršava oko sedme godine života.
Da bi malo pojasnili ovaj proces, evo jednog primera: nazovimo naš prikaz slučaja Jelena. Jelena je odrasla kao četvrto dete u porodici, mama i tata su jako zauzeti i jedva sastavljaju kraj s krajem.
Jelena ne dobija puno pažnje kod kuće ali vrlo rano nauči da čita i razvija dobar odnos sa starijom sestrom pričajući o dečijim knjigama. Kao odgovor na ovaj scenario, Jelena će doneti specifične skriptne odluke o sebi, drugim ljudima i svetu uopšte. Na primer, može odlučiti da ona stvarno uvek mora da bude dobra devojčica, tiha i studiozna. Može takođe zaključiti da je jedini način da se radi puno, isto kao i njeni roditelji. Može da živi sa uverenjem da je svet mesto gde je borba neophodna i da mora jako puno da radi da bi spojila kraj s krajem.
Ove skriptne odluke donete su kao odgovor na porodične i kulturološke poruke, a u skladu sa dečijim ograničenjima u razumevanju i shvatanju realnosti. Ovakva odluka postaje emotivno nametnuta obaveza da se živi na određeni način ( u Jeleninom slučaju povezano sa privrženošću i ljubavi koju ona oseća prema svojoj porodici). Ovaj “određeni način života” postaje nesvesni životni plan ili, slikovito, priča koju pričamo sebi o svojim opcijama u životu. Ovaj životni plan ima ulogu da da smisao spoljašnjem svetu i da nas zaštiti. Na primer, Jelena je mogla da se žali na nedostatak podrške u svojoj porodici, ali kao dete je mogla biti izolovana od porodice zbog toga jer se u njihovoj porodici niko nije žalio. Svaki skript može biti samoograničavajući u životu odrasle osobe. To može značiti da ne koristimo mogućnosti, iako ih imamo, jer su izvan našeg skriptnog obrasca.
Zamislimo šta se dešava sa Jelenom kada je odrasla. Recimo da je puno postigla u poslu i ima uspešnu karijeru. Udaje se za čoveka koji se takođe puno zalaže za svoj posao i dobro se slažu. Dokle god se Jelena drži svog skripta da se treba “puno truditi”, “život je borba”, “muškarac koji radi puno kao moj otac je privlačan”. Može se reći da joj dobro ide. Međutim, postoje i slepe mrlje koje je njen skript stvorio. Ona ne provodi puno vremena sa ljudima i ne primećuje kada ljudi hoće da se druže sa njom. Jedini prijatelj koga ima je neko koga je upoznala u biblioteci. One provode puno vremena pričajući o knjigama ( kao što je radila sa svojom sestrom), ali Jelena i njena prijateljica se ne osećaju emotivno bliske jedna sa drugom. Jelena se udala za čoveka koji je bio više posvećen svojoj karijeri nego njoj tako da se često osećala usamljeno pored njega. Možda je raskinula sa prethodnim dečkom koji je bio pažljiviji prema njoj jer je mislila da je lenj ( ili je to ono što bi njeno roditeljsko ego stanje nazvalo lenjošću), zato što je hteo da odmara i viđa se sa prijateljima preko vikenda.
Jelena takođe nije bila u stanju da ceni njegovu toplinu i dobrotu, jer je to potpuno izvan njenog dometa. Jelena može da pati od somatskog bola zbog preteranog rada, kao što su bolovi u leđima ili čestih infekcija. Može biti i pravi kandidat za depresiju pošto poriče njeno emotivnu i psihološku dobrobit i mnogo više energije daje nego što prima.
Da ponovimo, životni skript je tekući proces samozaštitnih i ponekad samoograničavajućih psiholoških konstrukcija o realnosti. Dokle god ga se držimo, život nam deluje predvidljiviji. Svakako, cena koju plaćamo za osećaj sigurnosti je da isključujemo nove mogućnosti – čak i one dobre. Pitanje koje možda želite a postavite sebi je : kako može da izgleda vaš skript? Jedan od načina da ovo odredite jeste da se setite svojih omiljenih priča i bajki.
Koju priču ste najviše voleli kao dete? Često deca koriste bajke kao model za svoje sopstvene životne priče ili eksperimentišu sa različitim životnim scenarijima. Na primer, Jeleni je mogla da se sviđa priča o Odiseju, koji je izdržao sve teškoće na desetogodišnjem putovanju da bi došao kući posle Trojanskog rata. To je priča koja govori o teškoćama, izdržljivosti, upornosti, pameti, vernosti i bezuslovnoj pobedi nad tekućim teškočama.
Možeš da pokušaš da se setiš šta si očekivao od svog života kao tinejdžer. Neki ljudi tvrde da nikada neće naći srodnu dušu ( skriptna odluka o tome da će ostati sami), ili očekuju da će uspeti u poslu ili u intimnoj vezi. Možemo da primetimo da neki životno skript dopušta više radosti od drugog. Na osnovu toga možemo ih podeliti na: pobedničke, gubitničke i banalne. Pobednički skript omogućava čoveku koji ga ima da dobije ono što hoće na kraju ( kao priča o Odiseju koji se ipak vraća kući). Tako u detinjstvu neki zamišljaju da će biti u srećnom braku i oni ispune ovo očekivanje u toku svog života.
Gubitnički skript je onaj koji se ipak završava neuspehom na kraju. Jelenin skript može biti gubitnički skript.Ona je mogla kao dete odlučiti da ona ipak ne može da zadrži dobar posao i sve može da se razbije u paramparčad uprkos njenom trudu. Ako Jelena živi po ovom skriptu, može postati ozbiljno depresivna, izgubiti svoj posao i završiti usamljena do kraja života.
Banalni skript je zasnovan na mediokritetu, ni dobitnički ni gubitnički. Jelena je takođe mogla za sebe da osmisli i ovakav kraj: da radi puno do kraja života, ali da oseća da nije to ono što je htela. Njen muž i prijatelji mogu ostati emotivno udaljeni i ona se može osećati prazno i ispunjeno.
Ako niste sigurni kako izgleda vaš skript, pogledajte vežbu za otkrivanje životnog skripta.
Koji god skript da ste napisali sebi u detinjstvu, čak i ako je pobednički skript, to je i dalje obrazac mišljenja i ponašanja u svetu koji odbacuje neke druge opcije. Idealno je postati slobodan od skripta ili biti u stanju da ispravimo nedostatke u našem skriptu svesno. Na primer, Jelena je mogla da zadrži svoj obrazac da naporno radi i iskoristi ga da bude uspešna, ali je takođe mogla da nauči kako da bude emotivno bliska i zabavi se. Kada kažemo biti slobodan od skripta, to znači biti autonoman. Autonomija je ponašanje, mišljenje i osećanje kao odgovor na sada i ovde situaciju pre nego na svet viđen kroz skriptni obrazac. Zamislite, da Jelena nije imala sav taj teret , ona bili dala sebi oduška kada se nije dobro raspoložena, a ne bi radila još više da bi mogla da ignoriše osećanja još za neko vreme. Autonomija se ispoljava kroz oslobađanje ili oporavak tri naša kapaciteta: svesnost, spontanost i bliskost.
I naravno kada jednom shvatite šta je vaš nesvesni plan, vi možete da ga promenite. Osmislili ste ga kao dete, ali možete da se predomislite sada kada ste odrasli. Zapamtite da šta god da ste odlučili o sebi i svom životu kao dete , to je iz jedne vrlo ograničene perspektive. Ono što je za vas bila istina o životu tada, ne znači da je to i danas.
Značaj dečijih odluka u formiranju skripta je zasnovan na pretpostavci da “odluka jednom donešena može se promeniti”. Nova odluka je proces vezan za osećanja, mišljenje i ponašanje. Skrpt se može promeniti i rasplesti. Imate pravo kao odrasli da napišete sopstvenu priču – i da uživate u tome.
Ako hoćete da saznate više o tome kako se ovo odnosi na vas, pogledajte pod primena skripta . Druge povezane teme su igre, potrebe u odnosima i životne pozicije.
Related Posts
Dramski trougao
Uprkos imenu koje obećava, psihološke ige uopšte nisu zabavne. One su nesvesni...
Simbiotski odnosi
Simbiotski odnosi nastaju kada se dve ili vise osoba ponasa kao da su jedna i...
Životne pozicije: OK-koral
Koncept životnih pozicija je još jedna osnovna ideja iz teorije transakcione...
Da li se javiti psihijatru ili psihologu ?
Imate problem psihičke prirode i želeli biste da potražite stručnu pomoć ali...